Shockwave therapie

Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie is een techniek waarbij met geluidsgolven (schokgolven) pijnlijke zones worden behandeld. Deze geluidsgolven verplaatsen zich via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam naar het pijnlijke gebied. Daardoor wordt de stofwisseling en de bloedcirculatie van het pijnlijke gebied verbeterd, waardoor het lichaam wordt gestimuleerd om te herstellen en neemt de pijn af. Het is dus een manier om het zelf genezend vermogen van het lichaam te prikkelen.

Hoe gaat shockwave therapie in zijn werk?

De fysiotherapeut stelt eerst samen met u vast via een gesprek en lichamelijk onderzoek waar zich het gebied met de pijn bevindt. Eventueel wordt met echografie ook gekeken waar precies behandeld moet worden. Op dit deel zal de fysiotherapeut wat gel aanbrengen, dat helpt om de geluidsgolven beter over te brengen. De geluidsgolven worden vervolgens via een behandelkop op het probleemgebied gericht. Per behandeling duurt dit ongeveer 10 minuten. Soms zal op één punt worden gericht, maar het kan ook zijn dat de behandelkop over een uitgebreider deel bewogen wordt. De frequentie en intensiteit van de geluidsgolven zijn instelbaar en kan de fysiotherapeut tijdens de behandeling opvoeren.

Voor welke klachten kan shockwave therapie worden toegepast?

Shockwave therapie is bij uitstek geschikt voor de behandeling van aandoeningen aan pezen, banden en gewrichtskapsel, maar daarnaast bijvoorbeeld ook voor triggerpoints of het verwijderen van kalkafzetting in een gewricht. Het gaat vaak om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen.

Een aantal voorbeelden hiervan:

• Peesklachten in de schouder
  • Tennisarm en golfelleboog
  • Knieklachten
  • Hielspoor
  • Achillespeesklachten
  • Piriformis syndroom

Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?

Het belangrijkste voordeel is dat shockwave therapie geen negatieve bijwerkingen heeft zoals bijvoorbeeld bij medicatie. Wel kan er tijdelijke roodheid ontstaan of lichte zwelling, maar dit is meestal binnen enkele uren / dagen verdwenen. De behandeling kan gevoelig zijn, maar wordt meestal niet als pijnlijk ervaren. Mocht dit zo zijn, dan is de pijn verdwenen op het moment de behandeling stopt.

Er is geen verdoving nodig en de behandeling is snel en effectief. Binnen 4 – 6 behandelingen ervaart het merendeel van de cliënten een grote verbetering, waarbij 70% herstel bereikt is.