Behandeling borstontsteking

Home // Therapieën // Behandeling borstontsteking

Behandeling van borstklierontsteking

Wanneer u kampt met een borstklierontsteking, behandelen we deze bij Fysiotherapie Maaspoort in Den Bosch. De tijd na een bevalling is altijd een spannende tijd voor een moeder. Voor borstvoedende of kolvende moeders is dat niet anders. Als alles goed gaat, is borstvoeding een fijne manier van voeden. Helaas liggen er soms complicaties op de loer, waaronder moeilijk kunnen voeden en borstklierontsteking. Vaak kan een lactatiedeskundige een moeder hierin ondersteunen met een passende behandeling voor de borstontsteking.

Wat zijn de oorzaken en symptomen van een borstklierontsteking?

Een borstklierontsteking (Mastitis) is echter niet altijd te voorkomen en kan buiten veel pijn ook onzekerheid veroorzaken. Het begint vaak met een verstopte melkklier. Een behandeling met antibiotica is om verschillende redenen niet altijd gewenst wanneer er sprake is van een borstontsteking. Symptomen van een borstontsteking zijn:

• Lokale pijn in de borst, de borst kan rood en/of gezwollen zijn;
  • Griepachtige verschijnselen;
  • Verhoging of koorts.

Wij verlichten deze klachten en de borstontsteking met een doelgerichte behandeling bij onze fysiopraktijk.

Verschillende behandelingen voor een borstklierontsteking

Als alternatief voor antibiotica is er nu een behandeling voor borstontsteking die wordt uitgevoerd door de fysiotherapeut met zogenaamd ultrageluid. De behandeling bestaat uit 2 sessies, waarbij de pijnlijke plek van de borstklierontsteking gedurende 5 minuten wordt behandeld. De behandeling is pijnloos en niet belastend voor moeder en kind. Het is wel belangrijk om na de behandeling meteen te voeden of te kolven. Hiervoor is de behandelkamer beschikbaar. Na de eerste behandeling is er meestal meteen effect voelbaar en zichtbaar. Een tweede behandeling vindt de dag erop plaats. Als er na 2 behandelingen geen verbetering zichtbaar is, wordt de behandeling gestaakt. We adviseren u dan contact op te nemen met uw lactatiedeskundige of uw huisarts. Onze behandeling wordt vergoed, indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie. Als u niet verzekerd bent, brengen wij u 2 sessies in rekening. U vindt meer informatie over de kosten op onze tarievenlijst.

Ervaringen

De ervaringen zijn dat een (dreigende) borstklierontsteking vaak met 2 sessies verholpen is door onze ervaren fysiotherapeuten. Een behandeling van een borstontsteking met antibiotica is hierdoor niet nodig en de betrokken vrouwen ervaren de behandeling als prettig en niet belastend. Vrouwen geven ook aan dat ze graag van deze behandelmethode hadden geweten bij een eerdere ervaring of om andere moeders te kunnen wijzen op deze methode.

Maak een afspraak bij onze praktijk

Had u graag een afspraak willen maken of meer informatie gewenst over deze behandeling van een borstontsteking? Neem dan contact met op met onze praktijk in Den Bosch door te bellen naar 073-6426363 of een e-mail te sturen naar info@fysiotherapiemaaspoort.nl. Zo hebben wij ook gepaste behandelingen voor verschillende schouderklachten. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor speelse kinderfysiotherapie voor baby’s en kinderen tussen de 0 en 18 jaar.

Fysiotherapie Maaspoort